איך גוגל מקדם אתרים

קידום אתרים אורגני

קידום אתרים בגוגל הוא מקצוע חדש יחסית. גוגל קיים קצת מעל 20 שנה, קידום אתרים קצת פחות מזה. עם השנים התחום עבר שינויי DNA רבים, והיום, כדי לקדם אתר, לא מספיק להכיר את הכללים הבסיסים של גוגל. יצירתיות, מקוריות, עקשנות, מקצועיות והבנה מעמיקה בתחום – הן אבני יסוד לקידום אתרים יעיל ומקצועי. אז, איך גוגל מקדם אתרים?

מה זה בכלל קידום אורגני?

קידום האתר במנוע חיפוש (Search Engine Optimization) על ידי ביצוע מגוון פעולות במטרה לשפר את מיקומי האתר באינטרנט בתוצאות החיפוש של גוגל או מנוע חיפוש אחר. ביצוע מיטובים (אופטימיזציה) בתוך האתר לדרישות מנוע חיפוש. הרבה מהמיטובים שמבוצעים בתוך האתר טכניים ועוסקים בתיקון שגיאות ותקלות באתר, ניקיון קוד, התאמת האתר למכשירים ניידים ועוד. מעברת לפעולות טכניות יש צורך במיטובים נוספים שיעידו לגוגל כי דפי האתר אכן הכי רלבנטיים מכל שאר המתחרים וכי האתר שלכם צריך לקבל מקום ראשון בגוגל. כתיבת תכנים מקצועיים, לאתרים, יצירת פרופיל קישורים איכותי מחוץ לאתר ובתוך האתר ועוד. קידום אורגני הוא כמו משחק סכום -0-. אין זוכים או מפסידים. התחרות בין כל המתחרים. ברגע שמישהו עולה, האחר יורד בסולם הדירוגים של גוגל.

    רוצה לקבל הצעת מחיר?



    קצת היסטוריה של המקצוע קידום אתרים

    ההיסטוריה לקידום אתרים אורגני או SEO (= Search Engine Optimization) מתחילה סביב שנת 1997 כשמנהל להקת רוק ג'פרסון סטארשיפ היה די מאוכזב למצוא אתר הלהקה שלו בעמוד הרביעי במנוע חיפוש. באותה תקופה לא הייתה מודעות לקידום אורגני ורוב החיפושים התבססו על אינדקסים. הוא התחיל לחקור את עולם האינטרנט וכיצד הוא פועל. באותה תקופה מעטים הכירו את עולם האינטרנט והוא התחיל במסע חקירה חדש.

    מקדם אתרים

    קידום אתרים אורגני: איך קראו לזה בעבר?

    קידום אתרים אורגני או Search Engine Optimization לא תמיד נקרא כך. לפני שהמינוח הזה התקבל בצורה גורפת בכל העולם, מונחים אחרים שלטו בתחום בתקופות שונות. להלן מספר דוגמאות:

    • Search Engine Positioning – דירוג במנוע חיפוש
    • Search Engine Placement – מיקום במנוע חיפוש
    • Search Engine Ranking – דירוג במנוע חיפוש
    • Search Engine Registration – רישום במנוע חיפוש
    • Search Engine Submission – הוספה במנוע חיפוש

     

    אחרי שימוש בכל המושגים האלה ויותר, המינוח שחדר לשפתינו המקצועית של כל מקדמי אתרים הוא – קידום אתרים אורגני. ולמרות אמרות כוזבות ולא מדוייקות לפיהן קידום אתרים אורגני מת, זה ממש לא נכון. קידום האתר, או תאימות הצגת האתר במנוע חיפוש הוא תחום דינמי שמשתנה בהרף עין, וכל מי שרוצה להמשיך להישאר בתחום, חייב להתאים את עצמו לשינויים ולהכיר את כללי המשחק. קידום אתרים לפני 20 שנה שונה בתכלית לקידום אתרים של היום. נוספו רכיבי תחרות נוספות שהפכו זירה תחרותית ללוהטת יותר ומאתגרת, והחזקים ביותר, מגיעים למקום ראשון. כך שקידום אתרים אינו מת וגם לא נראה בעתיד הקרוב מת, הוא הפך למתוחכם יותר ולוהט.

    איך מנועי חיפוש עובדים?

    לפני שקופצים יותר לעומק באיך גוגל מקדם אתרים, הבה נבין קודם איך מנוע חיפוש גוגל עובד. הזחלנים של גוגל מגיעים לאתר ומתחילים לסרוק אותו. עוברים בין כל שורות האתר ומזהים כל רכיב בתוך העמוד: כותרת, תמונה, בולטים, מילים מובלטות, קישורים ועוד. אחרי שלב הסריקה, גוגל בוט (הזחלן של גוגל), מאנדקס את כל מה שהוא סרק באינדקס שלו. זה מאוד דומה לתמונה מצולמת שנשמרת בניידים שלנו. גוגל שומרים את כל התוצאות שסרקו בתוך ה"אחסון" שלהם, וכשגולש מקליד שאילתה בתיבת החיפוש בגוגל, גוגל שולף את התוצאה הרלבנטית ביותר עבור הגולש. התוצאה הרלבנטית ביותר תופיע במקום ראשון וכן הלאה. גוגל סופרים כמה פעמים המילה המחופשת הופיע בכותרת העמוד, בתוך העמוד עצמו, בטקסט בקישור ועוד, ולפי זה מסדרת את הדפים בתוצאות החיפוש.

    google bot

    קידום אתרים On Page ו- Off Page

    1. קידום אתרים בתוך האתר מתמקד בביצוע אופטימיזציה ברכיבים בתוך האתר עצמו כמו תוכן, תקינות קודי האתר ועוד.
    2. קידום אתרים מחוץ לאתר מתמקד בביצוע אופטימיזציה מחוץ לאתר המקודם כמו יצירת פרופיל קישורים חיצוני, יחסי ציבור ועוד.

    למה צריך לקדם אתר?

    קידום אתר יכריע האם האתר יופיע במקום ראשון בגוגל או לא. קידום אורגני הוא תהליך ארוך טווח והשקעה בעסק לטווח הארוך שלא יסולא מפז. ברגע שדפי האתר מגיעים למקומות הנחשקים, מקום ראשון בגוגל, הדף יכול להתברג בתוצאה הזו למשך שנים רבות! משמע השקעה שמניבה פירות במשך כמה שנים. לידים שמגיעים בערוץ אורגני, איכותיים יותר. המשמעות היא, שלאורך הזמן, עלות לתוצאה זולה יותר ומשתלמת.

    מחקר מילות מפתח

    מחקר מילים הוא תהליך מקדים ומשמעותי לפני כל תהליך קידום אתרים או בניית אתר אינטרנט. הוא יקבע אסטרטגיה שיווקית עתידית של העסק וכן אסטרטגית תוכן שיווקי. מחקר מילים ניתן לעשות בכלי לתכנון מילות מפתח של גוגל אדס, Keywordstool.io, Ubbersuggest.com וכלים נוספים שעוזרים למצוא רעיונות למילות מפתח. מחקר מילים ומחקר מתחרים דורשים מקצועיות ומומחיות, לכן מומלץ לפנות לאיש מקצוע בעל ניסיון בביצוע מחקר מילים.

    4 שלבים עיקריים למחקר מילות מפתח:

    שלב 1: השגת כמה שיותר רעיונות למילות מפתח

    שלב 2: סינון ראשוני של המילים – להשאיר רק את המילים או הביטויים שרלבנטיים בתחום העסק

    שלב 3: קטלוג מילות מפתח לפי נושאים מרכזיים

    שלב 4: סינון שניוני של מילות מפתח

    כאמור, כדאי להפקיד ביצוע מחקר מילות מפתח לאיש מקצוע.

    המהפכה הגדולה של גוגל מתחילה!

    בשנת 2000 יאהו כרתה ברית עם גוגל ונתנה לגוגל להוביל את התוצאות האורגניות שלהם במקום אינקטומי. בסוף כל תוצאת חיפוש של יאהו היה כתווב "מופעל על ידי גוגל". בזמנים ההם, גוגל היה מנוע חיפוש זעיר ולא מוכר.
    באותה תקופה מנועי חיפוש דירגו אתרים לפי תוכן פנימי של האתר, שם הדומיין, הופעת האתר באינדקסים שונים ומבנה אתר בסיסי. שיטת הדירוג של גוגל הייתה מהפכנית במלוא המובן. גוגל דירגו אתרים לפי פקטורים פנימיים וחיצוניים של האתר. האלגוריטמים של גוגל התייחסו בעיקר לאיכות ולכמות של הקישורים הנכנסים לאתר. האתר שהיה הכי פופולרי במרשתת, זכה לדירוגים הגבוהים. 

    קישורים, רבותי קישורים

    כאמור, אחד הפקטורים המשמעותיים לדירוג האתר היו קישורים שהפנו לאתר. בעקבות שיטת דירוג זו נוצר תחום שלם שעוסק נטו בקישוריות האתר. אם רצו לקדם אתר בצורה משמעותית, היה צורך להביא כמה שיותר קישורים לאתר. פחות היה חשוב מאיפה? האם האתרים מהם מקבלים קישורים רלבנטיים לתחום האתר? האם האתר שמפנה איכותי? כמעט עשור, מקדמי אתרים ובעלי אתרים עמלו כדי להכניס כמות מקסימלית של קישורים לאתר. כתוצאה, פותחו שיטות "לא חוקיות" לקבלת כמויות גדולות של קישורים לאתרים, להם גוגל ישים קץ בהמשך באמצעות פיתוח אלגוריטמים מיוחדים.

    links

    קצת על גוגל ממומן

    בשנת 2000 גוגל השיקו גוגל אדוורדס (גוגל אדס היום), פלטפורמה שנתנה במה להרבה אתרים ואפשרה להופיע בעמוד הראשון בגוגל בצורת מודעות ממומנות.

    בשנת 2003 גוגל השיקה את גוגל אדסנס (Google Adsense) – פלטפורמה שאפשרה למפרסמים לפרסם אתריהם בתוך אתרים אחרים. את הפרסומות יוצרים בגוגל אדס ובוחרים לפרסם באתרי שותפים של גוגל.

    פרסונליזציה

    אחד ההסברים לאיך גוגל מקדם אתרים הוא יישום נכון בפרסונליזציה. ב- 2004 גוגל ומנועי חיפוש אחרים החלו להתאים בצורה מדוייקת יותר תוצאות חיפוש לשאילתות של גולשים. כבר אז, גולש שחיפש שירות, היה מקבל תוצאות מותאמות לחיפוש האישי שלו, שהתבססו על היסטוריית הגלישה שלו ומיקומו הגיאוגרפי. כך שאם שני אנשים היו מחפשים את אותו הדבר, והיו יושבים באזורים שונים, היו מקבלים תוצאות שונות. 

    גן חיות הגוגלי:

    • פנדה – עדכון שהושק בשנת 2011 ומטרתו העיקרית להילחם בתוכן לא איכותי וחסר ערך. תכניפ שהופצו באינטרנט פעמים רבות היו עם תוכן דל, לא איכותי, הרבה תוכן משוכפל הופיע באתרים שונים, תוכן שלא הוסיף שום ערך מוסף לגולשים ופגע בחווית הגלישה שלהם. הגולש יכל לחפש נושא מסוים בגוגל ולמצוא אותו דבר בדיוק בעשרות אתרים שונים! איך הגולש מרגיש ברגע שדוחפים לו תוכן זהה בכל אתר שנכנס. בדיוק. כועס ולא מרוצה. לכן בגוגל החליטו לשים קץ לזה והשיקו עדכון פנדה שהכה בצורה קשה כל האתרים שכללו תוכל משוכפל, דל, לא איכותי, ספאמי.אתרים שהעלו הרבה תוכן לא איכותי (Content Farms) נענשו על ידי גוגל. העונשים החמורים ביותר הסירו אתרים אלה מהאינדקס של גוגל, מה שגרם לאי הופעה של אותם האתרים כלל בתוצאות החיפוש! מאות אלפי אתרים נעלמו בישראל אחרי השקת עדכון זה.

     

    • פינגווין – בשנת 2012 העדכון הראשוני פינגווין הושק על ידי גוגל. שנה בלבד אחרי השקת עדכון ראשונה פנדה. פינגווין נועד להילחם בטקטיקות אגרסיביות לקידום האתר על ידי הכנסת כמויות גדולות של קישורים לאתרים ושימוש מופרז בביטויים לקידום בתוך אנקור טקסטים (טקסי עוגן). מטרת האלגוריטם לחסם אתרים שהוגדרו כחוות קישורים (Link Schemes). אתרים שקיבלו כמויות גדולות של קישורים מאתרים/דומיינים מרוכזים והשתמשו בטקסט עוגן זהים כדי לקדם ביטויים ספציפיים בתוך האתר.

     

    • יונה – עדכון נוסף של גוגל שמשפר דירוגים של אתרים שהדגישו את הקידום הלוקלי של האתר. שימוש נכון ב NAP (שם-כתובת-פלפון | Name-Adress-Pelephone) שחיזק את האזור הגיאוגרפי של העסק, הוספת העסק לגוגל מיי ביזנס ועוד, גרמו לגוגל לתעדף אתרים שעשו קידום לוקאלי על פני אתרים שלא.

    MOBILE FIRST

    משנת 2005 בגוגל התחילו לדבר על התאמת אתרים לטלפונים ניידים. מובייל פירסט הוא עדכון שנותן עדיפות לאתרים שמותאמים למכשירים ניידים. מכיוון שיותר ויותר משתמשים התחילו לגלוש באינטרנט באמצעות טלפונים ניידים שלהם, גוגל שמה לה למטרה, לגרום לכמה שיותר אתרים לעשות התאמה לטלפונים ניידים. בשנת 2015 גוגל שינו את שיטת הדירוג. מעכשיו הדירוג יתבסס חיפושים בניידים ולא בדסקטופ. אחד הדברים החשובים בגלישה בניידים – מהירות. אנשים לא רוצים לחכות הרבה זמן לקבלת התוצאה לשאילה שחיפשו. לכן בשנת 2016 גוגל השיקו את AMP – אתר לניידים (Accelerated Mobile Pages).

    התאמה לניידים

    הבינה המלאכותית של גוגל: ראנק בריין (Rank Brain)

    בשנת 2015 גוגל יוצאת עם עדכון חדש ראנק בריין שהיה אמור לפרש כ- 15% מהחיפושים שגוגל לעולם לא נתקלה בהם. בינה מלאכותית ראנק בריין אמורה לחשוב וללמוד בכוחות עצמה למה מתכוון הגולש כשמחפש מילה או מושג אליו גוגל לא נחשפה קודם לכן, ולהגיש לגולש את התוצאה הרלבנטית והאיכותית ביותר. למשל, אם הגולש מחפש "יגואר" בגוגל, האם הוא מתכוון לרכב יוקרה או בעל חיים? על סמך היסטוריית גלישה של גוגל, חיפושים באתרים אחרים, חיפושי גולשים אחרים (כדי לנסות לזהות את הקשר) ועוד, גוגל יציג את התוצאה הטובה ביותר מבחינתו.

    פקטורים הכי חשובים לפיהם נקבע איך גוגל מקדם אתרים?

    תוכן:

    כל חלוץ בקידום אתרים יודע ש"תוכן הוא המלך". תוכן הוא מרכיב משמעותי בקידום של כל אתר תדמית, אתר חנות, אתר פורטפוליו ועוד. כדאי מאוד להשקיע בתוכן איכותי, מקורי וכזה שיוסיף ערך מוסף לגולשי האתר. תוכן הוא לא רק טקסט, תגיות מטא, זה גם תמונות, סרטונים, אינפוגרפיקה, מחשבונים ועוד.

    קישורים:

    אחת מאבני היסוד של מנוע חיפוש גוגל לדירוג אתרים – קישורים. מאז כניסת מנוע חיפוש גוגל לחיינו אלגורטמי הדירוג השתדרגו והשתפרו מאוד. היום איכות הקישורים, סמכות, אמינות, מומחיות האתר מהם יוצאים הקישורים לאתר המקודם, הם רק חלק מהדברים שגוגל לוקח בחשבון בעת דירוג האתר. 

    רשתות חברתיות:

    פרסום האתר במדיה חברתית אינו משפיע באופן ישיר על תוצאות האורגניות של האתר. עם זאת, איכות קהל היעד שמופנה ברשתות חברתיות בר השפעה גדולה על דירוגי האתר בגוגל. קהל רלבנטי שמתענייני בשירותי האתר יבלה באתר זמן רב יותר, ידפדף בין עמודים שונים, ילחץ על קישורים ויצפה בסרטוני האתר, ישאיר פרטים וירכוש מוצרים. בוטים של גוגל מזהים פעילויות שמבוצעות באתר. במידה ומדיי האתר גבוהים, זה מעיד כי אנשים מתעניינים בתכני האתר וזה יכול להשפיע על דירוג האתר גבוה יותר בתוצאות החיפוש בגוגל (SERPS).

    מבנה האתר:

    מבנה היררכי של האתר עוזר לגוגל להבין טוב יותר את ההיררכיה ולסרוק בצורה יעילה יותר אתר. ברגע שזחלני גוגל (Crawlers) מצליחים לסרוק כמויות גדולות של עמודים באתר ללא מחסומים ו"בזרימה חופשיה", תקציב הזחילה של האתר ינוצל בצורה מיטבית.

    התאמה לניידים:

    גוגל לא פעם הדגישו את חשיבות התאמת אתרים למכשירים ניידים ואף השיקו מספר עדכונים בנושא ביניהם mobile first ו mobilegeddon.

    מהירות:

    אחד מפרמרי הדירוג של כל אתר. מומלץ שמהירות האתר לא תעבור 3 שניות. כדי שחווית משתמש (גולש) תישאר מסופקת וטובה, כדאי שהאתר יטען כמה שיותר מהר. ניתן לבדוק את מהירות האתר באמצעות כלי של גוגל Page Speed Insights, או Speedom, Gtmetrix, Pingdom וישנם כלים נוספים.

    חווית משתמש:

    אין פרמטר דירוג שנקרא חווית משתמש. חווית משתמש הוא נושא שמאגד בתוכו המון תחומים בעלי השפעה על דירוג האתר. למשל מהירות האתר שמשפיע על כניסות הגולשים לאתר, עיצוב האתר שמשפיע על זמני שהייה בתוך האתר והמרות, תפריטי ניווט נוחים ופשוטים להבנה, אינטרקציה עם הגולש באמצעות ממשק עליו בנוי האתר ועוד.

    חווית משתמש

    לסיכום, גוגל משתדרג כל יום ולעיתים אף יותר מפעם אחת ביום. בשנה גוגל משיק בין 200 ל 300 עדכונים שונים כדי לשפר את תוצאות החיפוש עבור הגולשים. אין נוסחה אחת שמקדם אתרים משתמש כדי לקדם אתר. כל אתר הוא מקרה לגופו. אין ספק ככל שמקדם אתרים יהיה מנוסה, מעודכן בשינויי גוגל ומקצועי, כך יוכל לקדם בצורה טובה אפילו אתרים תחרותיים מאוד.

    ניתן להתעדכן בעדכוני גוגל או חדשות בעולם הדיגיטלי באתר זה או בבלוג של מוז.

      רוצה לקבל הצעת מחיר?



      שינוי גודל גופנים