האתר קיבל עונש מגוגל? דרכים להחזרת דירוגי האתר בתוצאות החיפוש

האתר קיבל עונש מגוגל? דרכים להחזרת דירוגי האתר בתוצאות החיפוש

עד היום לאתר שלכם נכנסו אלפי מבקרים בחודש, בוצעו המרות בשיעורים גבוהים, האתר תפקד לשביעות רצונכם הכמעט מלאה (תמיד שואפים ליותר :), כשביום אחד שמתם לב כי פחות לקוחות החלו להתקשר או גרוע מזה, הפסקתם לקבל פניות מלקוחות כלל. יתכן כי קיבלתם ענישה מגוגל  The King.

איך בודקים האם האתר קיבל עונש?

how to check if your website is penalizedלעיתים קשה לעלות על העונש שקיבל האתר שלכם מגוגל, משום שלא תמיד הענישה גורמת להעלמה מוחלטת של האתר שלכם מתוצאת החיפוש. העונש יכול להיות נקודתי והרבה פעמים יש צורך להשתמש בכלים מקצועיים וניתוח מעמיק כדי להבין כי האתר שלכם כנראה נמצא תחת ענישה של גוגל. להלן מספר דרכים לבדוק אם האתר שלכם נענש.

הודעה מגוגל: ראשית כל, מומלץ בחום לחבר את האתר שלכם לכלי מנהלי אתרים (Google Search Console). זהו כלי חינמי מבית גוגל שמספק נתונים על האתר שלכם יחד עם הודעות מגוגל במידה והאתר שלכם הוענש. לעיתים בעל האתר יקבל אף הודעה ידנית מנציג גוגל על הענישה שקיבלתם יחד עם מידע מפורט על סוג העונש וכיצד לטפל בזה כדי להחזיר את האתר לתוצאות החיפוש. אז אם האתר שלכם עדיין אינו מחובר לכלי מנהלי אתרים, עשו זאת בהקדם.

פקודת סייט (SITE): דרך נוספת לבדוק אם האתר שלכם הוענש על ידי גוגל היא באמצעות הרצת פקודת סייט בגוגל ובדיקה האם כל האתר מופיע בגוגל. איך עושים זאת? היכנסו לדפדפן כרום מתוך המחשב שלכם, הקלידו באנגלית SITE: ואז הוסיפו את שם האתר שלכם. מה שאתם אמורים לקבל, זה כל הדפים של האתר שלכם שמאונדקסים בגוגל. במידה ולא תקבלו תוצאות כלל, זה עלול להעיד על העלמת האתר שלכם מתוצאות החיפוש של גוגל, משמע ענישה גורפת של כל האתר. במקרים מסוימים רק חלק מן העמודים המאונדקסים של האתר שלכם יופיעו בתוצאות החיפוש בגוגל. זה עלול להעיד על עונש חלקי שקיבל האתר שלכם (על קטגוריה מסוימת, מילת מפתח מסוימת או מספר מילות מפתח). בידקה נוספת באמצעות הפקודה היא חיפוש מדויק של שם העסק או האתר שלכם. אם אחרי הבדיקה אתם לא רואים תוצאות כלל, זה אמור להעיד על עונש חמור מגוגל.

operator site

כלי למעקב מילות מפתח: ירידה חדה בדירוג הביטוי או הביטויים של האתר שלכם עלולה גם היא להעיד על קבלת ענישה מגוגל. כל מנהל אתר או מקדם אתר מקצועי עוקב אחר התקדמות מילות המפתח של האתר המקודם ביחס למתחרים באמצעות כלי למעקב מילות מפתח כמו ZEFO, KOLYOM ועוד. אם הביטוי שהיה במקום שני קפץ למקום 20 או רחוק מזה, הסיבה להדרדרות כזו יכולה להיות קשורה לענישה מגוגל. ניתן לבדוק אם היה עדכון חדש או ניסיון נוסף של גוגל, במידה וכן, כנראה האתר שלכם ספג ענישה מגוגל.

גוגל אנליטיקס: ירידה משמעותית בטראפיק בגוגל אנליטיקס גם יכולה להיות קשורה לענישה מגוגל. גוגל כל הזמן פועל לשיפור חווית גלישה של המשתשים ולצורך כך מוציא מדי פעם עדכונים אשר נועדו "לסנן" את התוצאות לגולשים. בעקבות העדכון החדש האתר שלכם עלול להיתפס על ידי גוגל כלא מספיק רלבנטי לגולש ואם תוכן שאינו מוסיף ערך לגולש. כתוצאה מזה הוא עלול להציג את האתר שלכם פחות ולדחוק אותו לעמודים רחוקים יותר. רוב הגולשים אינם מגיעים לעמודים הפנימיים של גוגל ולכן האתר שלכם נחשף פחות לגולשים מה שגורם לירידה משמעותית בתנועת הגולשים לאתר שלכם.

איך להימנע מענישה?

תוכן משוכפל: לפני עדכון Panda ועדכונים נוספים הנותנים משמעות מיוחדת לאיכות התכנים באתר, רבים ניצלו את היכלות הלקויה של גוגל להעריך באופן איכותי את טיב התוכן, והשתמשו במאמרים משוכפלים לצרכי קידום אתרים. אחרי עדכון פנדה אתרים רבים חטפו מכה, וחלק מהם לא הצליחו להתאושש מהעונשים שקיבלו מגוגל. הרבה חברות ובעלי עסקים נאלצו להקים אתרים חדשים עם הסטוריה חדשה ונקיה.

תוכן משוכפל משמעו טקסט או אפילו קטע קצר של טקסט שהועתק מדף אינטרנט אחר. גוגל נותן עדיפות לאתרים עם תוכן מקורי שמספק ערך לגוגש. אם בעמוד אחר אצלכם באתר כבר קיים דף בנושא דומה, איך בדיוק הוספת מאמר דומה יכול לתרום לגולש? לצרוך את אותו המידע רק במשפטים שונים, או גרוע מזה הופעה של בדיוק אותו הטקסט, לא תורמת בגרגר לגולש. כל עמוד באתר שלכם צריך להיות ייחודי ולדבר בנושאים שונים.

גוגל מתייחס לתוכן משוכפל בקשיחות רבה. במקרה הטוב רק העמוד עם התוכן המשוכל לא יופיע בתוצאות החיפוש של גוגל, במקרים פחות נעימים, כל האתר עלול להיעלם מהאינדקס של גוגל. אז, לפני שאתם מעתיקים פסקה מדף אחר, תחשבו היטב, אולי כדאי לכם להשקיע 5 דקות נוספות ולעלות עמוד עם תוכן מקורי לגמרי?

קישורים זדוניים (הספמה): להיות במקום הראשון היא מטרה ושאיפה של כל בעל האתר. מה לא יעשו המתחרים שלכם או משתוללי האינטרנט כדי להגיע למקום המלכותי הזה. הספמת אתר המתחרה זו טכניקה השייכת ל"קידום שחור" שנראת לא מעט בזירות תחרותיות של האינטרנט באמצעותה מנסים לפגוע בדירוגם של האתרים המתחרים. הוצאת קישורים מאתרים לא איכותיים ולא סמכותיים שלא מוסיפים צ'יפס לגולשים שלהם לאתרי המתחרים היא טכניקה כאמור שחורה ופוגענית.
אתרים ותיקים שכבר הספיקו לצבור כוח וסמכות עמידים הרבה יותר מפני מתקפות מהסוג הזה. אך אתר חדש, שעדיין לא הספיק לבסס את עצמו בעיני גוגל, לגמרי יכול לאבד את זכות קיומו במרשתת. למזלנו, קיימים כלים טובים מאוד בשוק אשר יכולים לעזור לנו לאתר את הקישורים הספאמיים האלה ולנקות באמצעים הנדרשים כדי שאלה לא יפגעו באתר שלנו. בכלי מנהלים של גוגל (Google Search Console) יש אזור המאפשר לראות את הקישורים הנכנסים לאתר שלנו. אז אם האתר שלכם עדיין לא מחובר לכלי זה, מומלץ מאוד. כלים נוספים כגון Ahref, MajesticSEO, SEMrush ועוד גם מספקים לנו מידע על  ה Backlinks (קישורים נכנסים) של האתר.

קבלת קישור קרדיט מאתר לא איכותי: בשונה מהסעיף הקודם, כאן לרוב הקישור הנכנס לאתר שלכם היא תוצאה ידועה לכם והרבה פעמים גם יזומה על ידכם. באינטרנט קיימים אתרים רבים המאפשרים לרשום את אתרכם ללא תשלום או תמורת תשלום כלשהו. רישום האתר לאתרים לא איכותיים יכולים לפגוע לכם באתר! רישום האתר באתר אינדקס שמוציא אלפי קישורים לאתרים אחרים, לרבות לאתרים אסורים לפי מדיניות של גוגל (אתרים למבוגרים, אתרי הימורים ועוד) יכול לגרום לנזק בלתי הפיך לאתר שלכם. ברגע שמקבלים מספר רב של קישורים מאתרים לא איכותיים, גוגל משליך את רמת האיכות גם על האתר שלכם, לכן הפגיעה יכולה להיות קשה מאוד ולבוא לידי ביטוי בירידה חדה בטראפיק של האתר שלכם (עד כדי 0 גולשים!), פגיעה בדירוגי האתר, דפים רבים שמפסיקים להתאנדקס בגוגל ועוד. לפני שאתם מחליטים לרשום אתר לקוח או אתר שלכם לאחד אתרי האנדקסים, פורומים, לפרסם כתבה/ מאמר בבלוג חינמי או בתשלום בדקו! מהו ה TF של האתר, מהו ה  DAשלו, ותק, מספר קישורים יוצאים ולאיזה אתרים ועוד.

מערכת הבטחה פגומה: אם מערכת האבטחה של האתר שלכם קלה לפריצה, האקרים יכולים להשתיל אלפי עמודים עם תוכן רזה לאתר שלכם, להוסיף אלפי או מיליוני קישורים שיוצאים מתוך האתר שלכם לאתרים לא איכותיים, להשתיל קוד שמייצר תוכן אוטומטי רזה אצלכם באתר ועוד. אם האתר שלכם לא מאובטח היטב זו יכולה להיות הזדמנות להאקרים לפרוץ לאתר ולפגוע בביצועיו ובדירוגו. אם שמתם לב בדוחות שונים לקפיצה במספר העמודים המאונדקסים הגדל בקצב מסחרר או לא טבעי, תוכלו לריץ פקודת סייט פשוטה לגילוי עמודים מושתלים אצלכם באתר. איך עושים זאת? מקלידים באנגלית Site: ואחרי את שם הדומיין שלכם ולוחצים על חפש. תעברו בין העמודים ותראו אם אתם מזהים עמודים של האתר שלכם שאינם שייכים לאתר שלכם. זוהי שיטה אחת שעוזרת הרבה פעמים לעלות על העמודים הבעיתיים.

דחיסתת מילות מפתח: Keyword Stuffing או דחיסת מילות מפתח מתייחסת למספר פעמים שאתם משתמשים בביטויים לאותו העמוד. אחת הטכניקות הישנות של קידום אתרים הייתה לדחוס את מספר הביטויים הרב ביותר שתרצו לקדם בגוגל לאותו העמוד. צפיפות מילות מפתח הייתה בסביבות 3% וזה יכל להגיע לעשרות אחוזים לאותו העמוד. למשל, אם רציתם לקדם מילת מפתח "קידום אתרים", הביטוי היה מופיע בעמוד כמעט בכל מקום: בכותרות, במשפט ראשון, שני, שלישי, לאורך כל הטקסט, תמונות, קישורים, תיאור סרטונים, תגיות, קטגוריות, בכל מקום! לא עוד. כיום ניהול האתר בשיטה ארכאית זו לא תתרום לקידום הביטוי, אלה להיפך, דחיסת מילות מפתח תדאג שהאתר שלכם לא ידורג בביטוי הספציפי הזה כלל, וגרוע מכך שהאתר שלכם יקבל ענישה ולא יופיע בתוצאות החיפוש של גוגל למשך מספר חודשים.

אתם בטוחים שאתר שלכם הוענש – מה עושים כדי לצאת מעונש?

אחרי שהגעתם למסקנה כי כנראה האתר שלכם נוסף לרשימה השחורה של גוגל, מומלץ לא לדחות את הטיפול. ככל שתטפלו בבעיות האתר בהקדם, כך האתר שלכם או חלקים ממנו יוחזרו מהר יותר לתוצאות של גוגל.

במקרה של תוכן משוכפל: אם הסיבה לענישה הוא תוכן כפול חשוב להסיר את כל הדפים עם תוכן דומה או משוכפל, שאינו מוסיף שום ערך לגולש, ולשלוח בקשת חנינה לגוגל על האתר ה"מתוקן" שלכם. את הבקשה ניתן לשלוח באמצעות כלי מנהלי אתרים. גוגל יכול להיענות לבקשה שלכם או לדחות אותה. בנוסף מומלץ ליצור מפת אתר עדכנית ולשגר אותה לגוגל.

במקרה של תוכן רזה: היא סיבה אפשרית נוספת לקבלת ענישה מגוגל. גוגל כל הזמן פועל לשיפור חוויות גלישה של הגולשים שלו ולהצגת תוצאות רלבנטיות ככל שניתן לגולשים. עדכון גוגל Panda שהושק לראשונה בפברואר 2011 פגע בדירוגים של הרבה אתרי מאמרים ובלוגים. אתרים רבים תמו להתקיים בעקבות עדכון Panda. אם באתר שלכם נמצא תוכן שנכתב רק למטרות קידום ולא באמת מספק ערך ועניין לגולש, גם הגולשים וגם גוגל לא ירצו לחזור לאותו התוכן.
מה עושים? שכתבו עמודים רזי תוכן, הוסיפו מידע נרחב ואקטואלי, תוכן מידעתי שיכול לעניין את הגולש שלכם. אחת הדרכים לזהות תוכן רזה באתר שנוצר בעיקר לצרכי קידום הוא תוכן עם צפיפות גבוהה (Keyword density) של מילות מפתח לאורך העמוד. אם אתם רוצים להציל את העמוד ולשמר או לשפר את מיקומו בגוגל, הוסיפו תוכן נוסף, תדללו את מילות המפתח והסירו אותם היכן שזה מיותר. הגשת תוכן לגולש צריכה להיות טבעית ככל שאפשר. שלבו את הביטוי שאתם רוצים לקדם מספר פעמים בתוך העמוד. בנוסף שלבו ביטויים סמנטיים שיכולים להתקשר לביטוי המקודם. למשל, אם אתם מקדמים בעמוד ביטוי "אטרקציות לאירועים", שלבו מספר פעמים את הביטוי ובנוסף הוסיפו ביטויים שמתקשרים ישירות לביטוי ראשי זה כמו "אטרקציות לחתונה", "אטרקציה לאירוע" או "צלם חתונות ואירועים". השימוש בשילוב מילות המפתח חייב להיות מוקפד ומשולב באופן נכון. חשוב לבצע מחקר מילים וחקר שוק לפני שמתחילים לעשות שימוש בביטוייים שברצוננו לקדם. שימוש לא נכון או רשלני עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לאתר שלכם. אם אתם לא בטוחים מה אתם עושים, בקשו עזרה או פנו לאיש מקצוע.

במקרה של קישורים ספאמיים: אם הסיבה לענישת אתרכם גלומה בקישורים נכנסים לא איכותיים לאתרכם, אזי כדאי לנסות להסיר אותם כדי להחזיר את העתרה ליושנה, משמע את דירוגי האתר שלכם לגוגל. ניתן להוריד רשימת קישורים נכנסים מתוך כלי מנהלי אתרים של גוגל (Google Search Console) ולבדוק את איכותם לפי פרמטרים כמו Trust Flow, DA, ותק, מספר קישורים יוצאים מתוך האתרים ולמי מוצאים הקישורים האלה ועוד. מומלץ להשתמש במספר כלים ביניהם Ahrefs, MajesticSEO וכיו"ב על מנת לאסוף מידע מדוייק ככל שניתן על הקישורים הנכנסים (Backlinks) לאתר שלכם. אחרי שליכדתם את כל הרשימה של הקישורים הנכנסים לאתרכם, ביצעו להם בדיקת איכות לפחות על פי קריטריונים שצוינו לעיל. אתרים שלא עמדו במבחן האיכות שלכם, הסירו מתוך ההיסטוריה שלכם.
נסו לפנות לבעל האתר ממנו קיבלתם קישור "לא איכותי", ובקשו להסיר את הקישור שיוצא לאתרכם. אם הצלחתם במשימה הלא פשוטה הזו, מעולה! לצערנו, הסרת קישורים לא רצויים לא תמיד ניתנת בכזו קלות. ישנם אתרים בלי פרטי התקשרות או כל מידע אחר שיאפשר לכם ליצור קשר עם בעל האתר. לא להתייאש.
חפשו מידע על בעל האתר באתר WHOIS. זהו אתר המציג רישום על אתרים לרבות האתר המחופש כמו שם בעל האתר, כתובת רשומה, תאריך רישום הדומיין וכמובן פרטים ליצירת קשר. שלחו מייל לבעל האתר או התקשרו אליו וכמו בתסריט הקודם בקשו שיסיר את הקישור לאתר שלכם מתוך האתר שלו. ואם גם זה לא עזר, צרו קובץ disavow links עם כל הקישורים הספאמיים ושגרו אותו לגוגל באמצעות כלי מנהלי אתרים. בתקווה שתוך זמן קצר גוגל יתייחסו לקובץ קישורים ששלחתם להם.

במקרה של פריצות: אתר שסובל מפריצות מרובות יכול להיענש על ידי גוגל. לכן קחו את נושא אבטחת אתר ברצינות רבה. חזקו את אבטחת האתר שלכם, בצעו את העדכונים השוטפים לוורדפרס ולתוספים, אל תתקינו תוספים לא מאובטחים, בקיצור על תעשו טעויות אנוש שיכולות לעלות לכם בפריצה או שגיאות קונפיגורציה. להלן מספר דוגמאות לפריצת אתר:

הוספת תוכן: לעיתים עקב פגמים באבטחה, האקרים מצליחים לפרוץ לאתר ולשתול תוכן ספאמי או זדוני. לרוב, מטרתם העיקרית של הדפים האלה היא להשפיע על מנועי החיפוש. לא תמיד הדפים הקיימים יציגו סימני פריצה. אך הדפים החדשים בהחלט עלולים להזיק לדירוגי האתר ולביצועי האתר שלכם.

תוכן מוסתר: האקרים עשויים להשתיל בתוך האתר שלכם תוכן שהמבקרים לא בהכרח יזהו אך מנועי החיפוש יראו. פעולות כגון הוספה של קישורים מוסתרים או טקסט מוסתר אל הדף על ידי שימוש ב CSS או HTML.

הפניה מחדש: האקרים עשויים להזריק קוד זדוני באתר שלכם המפנה חלק מהמבקרים אל אתרים ספאמיים.

כמה זמן לוקח לאתר להתאושש אחרי העונש?

אחרי שפתרתם את בעית האתר בגינה האתר שלכם הוענש, יכולים לעבור מספר חודשים טובים עד שגוגל מחזיר את האתר שלכם לאוויר ואת הדירוגים למקומם הקודם. ניתן לפנות לגוגל באמצעות כלי מנהלי אתרים ולהגיש בקשה לקבלת חנינה. גוגל יכול להשיב לבקשתכם או לא להתייחס אליה. בכל מקרה ניתן לפנות לנציגי גוגל רק אחרי שטיפלתם בבעיה ולחכות בסבלנות עד לקבלת פסק דין. כמובן ישנן דרכים נוספות ליידע את גוגל ב"הבראת" האתר שלכם כמו יצירת מפת אתר עדכנית, שליחת האתר לאינדוקס מחדש ועוד. כדאי תמיד לעשות את המקסימום מבחינתכם כדי לעלות את הסיכוי להיענות בקשת החנינה לאתר שלכם על ידי גוגל.

הוצאת האתר מעונש של גוגל הוא דבר חיוני להחזרת האתר לחיים ולהמשך הפעילות העסקית של כל חברה. מכאן החשיבות העליונה לבצע את המהלך הזה בדרך מקצועית, נכונה ויעילה, על מנת להבטיח את המשך קיומו של האתר והתחרות הבריאה עם המתחרים.

Leave a comment

שינוי גודל גופנים